کد مطلب:15051
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:3
2-چرا بايد تقليد كنيم ؟
ج: تقليد چند نوع است :
1- تقليد عالم از عالم 2ـ تقليد عالم از جاهل3ـ جاهل از جاهل 4ـ تقليد جاهل از عالم
سه تاي اول باطل است و قسم چهارم تقليد جاهل از عالم را منطق صحيح عقل و فطرت ايجاب و اقتضا مي كند، بر اثر همين منطق و فطرت است كه ما براي ساختن عمارت به سراغ معمار و بنامي رويم. ، خلاصه عقل و فطرت ، ما را در هر رشته اي به كارشناس و متخصص آن رشته ارجاع ميكند .
همين منطق است كه در تعليمات ديني و قوانين الهي مردم را به پيروي از فقها يي كه در تشخيص احكام الهي مهارت دارند وادار ميكند . فقهايي كه ساليان دراز با استعداد سرشار خود در راه علم و دانش قدم برداشته تا به مقام شامخ اجتهاد رسيده اند يعني : قوانين الهي را ميتوانند از مدارك اصلي آن استخراج و استنباط كنند و در دسترس مردم بگذارند . فقها يكه كه رهبران و راهنمايان ديني مردم مي باشند و از طرف پيشوايان بزرگ اسلام اين منصب بزرگ به آنها اعطا شده است تا افراد را در تمام شؤون ديني ره راه سعادت رهبري كنند .
در اينجا از اين نكته نبايد غفلت كرد كه علوم بشري داراي رشته هاي متعدد است و ممكن است يك فرد در عين حال كه در يك رشته مهارت فوق العاده اي دارد . از رشته ديگر اصلاً و ابداً اطلاعي نداشته باشد و لذا بايد در آن رشته اي كه وارد نيست به متخصص و كارشنا سان رجوع كند و از گفته آنها پيروي نمايد . ذكر اين نكته لازم است كه پيروي از مجتهدان مخصوص به فروع فقهي واحكام عملي اسلام است نه مسائل عقيدتي و اصولي وبه عبارت ديگر تقليد و پيروي از مجتهد در فروع دين است نه اصول دين ، زيرا مسائل اصولي مانند شناخت خدا و پيامبران ريشه و پايه مكتب محسوب مي شود و آنها را حتماً بايد از روي دليل و منطق دانست ،اما پس از پذيرفتن اين اصول ا زروي دليل و منطق مي توان در احكام فرعي كه فهم آنها از منابع ديني مانند : قرآن و حديث و دلايل ديگر احتياج يه اطلاع از علوم مختلف و تخصص دارد به مجتهدان كه متخصصان اين مسائل هستند مراجعه كرد همچنين پيروي از آنها در مسائل قطعي و مسلم اسلامي مانند وجوب نماز ، حج ، … نيست زيرا اين مسائل را همه مي دانند و نياز به تقليد كردن ندارد . بنابراين تقليد منحصر به احكام فرعي غير قطعي است .
پاسخ به پرسشهاي مذهبي ص 282
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.